De la idee la afacere de succes – o tânără antreprenoare din Nisporeni creează gustări naturale din ce are în grădină
În Moldova suntem norocoși să putem savura fructe și legume în orice sezon, mai ales dacă le putem consuma fie uscate, conservate sau sub formă de pastă. Combinate după gust și savoare, fructele și legumele moldovenești pot lua forma unor gustări extrem de delicioase, dar și mai important – sănătoase. Asta a încercat și Valentina Buhna, o tânără antreprenoare din (regiune), care a căutat alternative sănătoase gustărilor din comerț pentru familia sa și a descoperit pistilul din fructe. Cum s-a ajuns de la necesitate, la idee și apoi la o afacere de succes în 4 ani de experiențe, oportunități și investiții, povestește chiar fondatoarea brandului Flavorya.
În 2019, fiind în concediu de maternitate, Valentina căuta o activitate utilă, plăcută și cu folos pentru familia sa. A descoperit întâmplător pistilul din fructe, care i-a plăcut atât de mult, încât a achiziționat un deshidrator de fructe pentru a-și bucura membrii familiei cu gustări naturale. De-atunci și până azi, în cursul a 4 ani de încercări și investiții, Flavorya a deveit un brand local îndrăgit și cunoscut pentru produsele sale delicioase și nutritive, cu peste 25 de gusturi.
„Ideea afacerii Flavorya s-a născut din necesitatea alimentației sănătoase și nutritive pentru familia mea, dar care în timp a prins viață și s-a extins. Acum 4 ani, în vizită la o prietenă, am descoperit pistilul din fructe, un fel de marmeladă. Am rămas impresionată de gust și savoare, iar când am aflat că este un produs făcut doar din fructe, m-am gândit că este o opțiune excelentă de gustări pentru familia mea.”, povestește Valentina.
.jpg)
A achiziționat un uscător de fructe și a experimentat peste 25 de amestecuri de fructele și legumele din grădină. Pentru că făcuse de ajuns pistil pentru un sezon, o opțiune excelentă era să vândă pistilul rămas. Așa s-a lansat Flavorya, în 2019 la IarmarEco, unde au vândut 18 feluri diferite de pistil. Cumpărătorii au rămas încântați de asemenea delicii, ba chiar au întrebat surprinși „aceste snack-uri sunt făcute în Moldova?”. Valentina a realizat atunci oportunitatea de a promova pe scară largă, în rândul consumatorilor, produsele sănătoase, făcute din ingredientele Mamei Natură, dar și ideea de a-și dezvolta afacerea.
„Odată uscat, pistilul se păstrează și poate fi consumat un sezon întreg, fără a se altera. Dacă se respectă etapele de producere și dacă materia primă din care s-a făcut pistilul a fost proaspătă și calitativă, atunci pistilul format se va menține un an întreg, fără a se deteriora, ceea ce îl face un produs și mai valoros pentru cămara familiei. Și un motiv în plus, când avem poftă de dulce, să recurgem la alternative sănătoase și naturale.”
.jpg)
După lansare, Valentina și-a dorit să îmbunătățească identitatea vizuală a brandului și să ofere ambalajelor un aspect atrăgător și plăcut. A beneficiat de recomandările specialiștilor Katalyst, care, cu susținerea Proiectului OPTIM, au desfășurat câteva sesiuni de informare despre promovare și branding pentru micii producători locali.
„Ceea ce m-a impresionat la modelul Katalyst a fost sprijinul oferit afacerilor mici din regiuni, pentru ca fermierii locali să-și poată comercializa ușor și profitabil produsele proprii. Datorită suportului Asociației Katalyst, am reușit să fac cunoscut pe piață brandul Flavorya, să creez un ambalaj atrăgător, reprezentativ, dar și să lansez un produs nou – pistil pentru copii. Deși inițial produsele Flavorya erau adresate doar adulților, Katalyst mi-a inspirat ideea de a crea un produs pentru o categorie anume de consumatori și s-a dovedit un succes – pistilul pentru copii este unul dintre cele mai solicitate produse din paleta Flavorya și se vinde de 3 ori mai mult decât cutiile obișnuite.”
.jpg)
Din fâșiile mari de pistil se decupează atent formele exacte ca să încapă în cutii. La fel ca la aluatul de paste, pistilul rămas la capăt era aruncat la coș. Acum, fâșiile rămase cu forme atipice, sunt ambalate atent în cutiile cu pistil pentru copii. Această strategie a scăzut pierderile de materie primă, dar a adus și profit adițional afacerii.
„Dacă mi-ar fi spus cineva acum 4 ani că în 2023 o să am sală pentru producere, un uscător de fructe cât un dulap, echipamente și utilaje, dar și sute de cumpărători interesați de produsele mele – aș fi spus că e o poveste inventată. Dar iată că datorită efortului, dedicației și pasiunii depuse pentru a crește o idee, dar și mulțumită partenerilor de dezvoltare Katalyst, prin intermediul Optim, visul a devenit o realitate incredibilă.”
În perioada care urmează, Valentina plănuiește să direcționeze eforturile pe direcția marketing și promovare a brandului Flavorya. Dar și achiziționeze noi utilaje performante ce i-ar permite să producă mai mult pistil și să-l păstreze corespunzător.
Produsele Flavorya le găsiți pe pagina oficială Flavorya, unde puteți lua legătura direct cu Valentina și tot acolo puteți comanda pistilul dorit.