post item background

share

BR Media Group și peștera lui Alladin pentru creatorii de conținut din Moldova

Centrul de creație care țintește spre lună și aterizează printre stele, investind între timp în dezvoltarea talentelor locale.

BR Media Group și peștera lui Alladin pentru creatorii de conținut din Moldova
4 ianuarie 2023

„Oricine poate face o carieră în industriile creative”.

O teorie frecvent întâlnită în zilele noastre. Destul de apropiată de adevăr, deoarece industriile creative, fiind susținute de mediul digital, se bucură probabil de cei mai prielnici ani. Oricine are o conexiune la internet și abilități de bază, poate deveni acum actor, cântăreț, scenarist, regizor, editor al conținutului dorit. Platformele sunt pe loc, barierele puse anterior în crearea și publicarea conținutului au dispărut și singura diviziune rămasă este între cei care își pot monetiza creațiile și cei cărora nu le reușește sau cărora nu le pasă de acest aspect. Creația între timp înflorește și este generată la ritmuri în care nici nu reușește să fie consumată înainte de a dispărea.

Moldova nu este o excepție, sectoarele culturale și creative fiind printre cele cu cea mai rapidă creștere — 11% anual. Per total, serviciile creative audio-vizuale și digitale domină piața creativă, fiind urmate de muzică, jocuri video, media digitală, design și modă. Conținutul digital este la mare căutare, un număr tot mai mare de furnizori (de toate vârstele și din toate zonele geografice) având posibilitatea de a îl crea.

Fragment de videoclip muzical produs de BR Media / Site de producție / Photo credits: BR Media Group

Cu toate acestea, în timp ce alte economii au conștientizat deja potențialul financiar imens al pieței creative, în Moldova, aceasta este încă percepută ca o formă de divertisment sau ocupație care aduce satisfacție personală, dar puțini bani. Astfel, lipsesc platformele creative digitale dedicate și spațiile fizice de producție pentru freelanceri și entuziaștii multi-media, unde aceștia și-ar putea îmbunătăți abilitățile.

Mai mult, piața internă este destul de limitată din punct de vedere demografic, al distribuției, infrastructurii de consum și puterii de cumpărare, neacordând publicului țintă atât spațiul necesar de testare, precum și educația transversală în programa universitară. Puțină atenție și fonduri sunt investite în dezvoltarea abilităților antreprenoriale și de management financiar, care sunt foarte necesare pentru a prospera în domeniul afacerilor creative extrem de competitiv.

OPTIM vede industriile creative ca un element intrinsec al oricărei creșteri economice naționale viabile și recunoaște potențialul acesteia de a completa economia Moldovei cu economia bazată pe cunoaștere, care este în prezent cea mai valoroasă și deosebit de importantă pentru țările care nu se bazează pe resurse naturale. Dezvoltarea continuă a aptitudinilor creative devine esențială într-o eră a erei digitale și a globalizării.

„Unul dintre principalele elemente de promovare a acestui gen de schimbare este susținerea dezvoltării capitalului uman, care este enorm și neexploatat în Moldova. Prin urmare, am colaborat cu BR Media Group pentru înființarea Academiei de Arte Media din Chișinău (CAMA). Această platformă a fost creată pentru dezvoltarea și îmbunătățirea competențelor creatorilor digitali, astfel încât aceștia să poată beneficia de o rețea valoroasă și explora pe deplin potențialul comercial, în Moldova” — Artak Harutyunyan, Team Leader OPTIM.

Fragmente de videoclip muzical produs de BR Media / Photo credits: BR Media Group

BR Media Group este o companie media locală ”full-service” și unul dintre actorii de top pe scena industriilor creative din Moldova, fondată în 2014 de Roman Burlaca, unul dintre cei mai tineri și mai promițători regizori de film din Moldova și România.

Centrul vine ca o soluție integrată de susținere a sectorului creativ și a fost lansat în parteneriat cu Moldova-Film, cu sprijinul Ministerului Educației, Culturii și Cercetării din Moldova, susținut în continuare de Proiectul Optim/Helvetas Moldova.

Roman Burlaca, regizor, fondator BR Media și CAMA / Spațiu de productie / Photo credits: BR Media Group

Academia de Arte Media din Chișinău (CAMA)

Cu sprijinul proiectului Optim, compania a lansat recent Academia de Arte Media din Chișinău, entitate care permite companiilor, start-up-urilor și freelancerilor din industria creativă să acceseze training și mentorat, echipament și tehnologii moderne.

Studenții pot crea diverse conținuturi digitale (vloguri, podcasturi, documentare) pe subiectele dorite și vor primi feedback de la specialiști în domeniu.

Academia a fost conceptualizată în baza necesităților și realităților pieței locale și, inițial, își propune să reducă deficitul de personal calificat în sectoarele cheie ale audio-vizualului. Ne propunem să consolidăm comunitatea creatorilor și să le oferim oportunitatea de a primi o educație de calitate acasă.- Roman Burlaca, regizor de film, fondator BR Media și CAMA.

Proces de filmare / Sediul BR Media Group / Photo credits: BR Media Group

În faza inițială, Academia se va concentra pe 3 direcții majore:

Industria cinematografică și a conținutului digital — programul de realizare a filmelor va acoperi întregul proces de producție audio-vizual (reclame, clipuri video și scurtmetraje) de la elaborarea scenariului și a conceptului, regia artistică, scenografia, până la gradarea culorilor și editare video finală.

Direcție artistică și strategie — Cursul va simula structura și activitatea unei agenții de creație reale, cu focus pe gândirea conceptuală și abilitățile grafice. Vor fi oferite cursuri teoretice de la cei mai buni directori de creație, designeri, regizori, fotografi și artiști.

Hub-ul pentru influenceri și creatori digitali — o platformă incluzivă pentru creatorii de conținut digital. Profesioniști de top vor oferi mentorat, ajutând studenții să genereze venituri prin oportunități alternative de angajare, cum ar fi munca digitală/la distanță.

Sediul Academiei de Arte Media Chișinău

Academia estimează cel puțin 400 de participanți înscriși la toate programele de formare, anual și aproximativ 30 de creatori de conținut digital asistați în dezvoltarea modelului lor de afaceri, crearea unei identități vizuale, negocierea contractelor de sponsorizare și clienți. Cel puțin 30 de stagii cu posibilități de angajare sunt planificate a fi oferite absolvenților Academiei.

În plus, au fost stabilite acorduri preliminare cu Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice (AMTAP) pentru a elabora un set complementar de cursuri, cu accent pe conexiunea dintre educația creativă, cercetare și monetizarea serviciilor.

Creator’s Point — Spațiul creatorului / Fragment de videoclip muzical produs de BR Media / Photo credits: BR Media Group

Creators Point — Spațiul Creatorului

În august 2021, compania și-a deschis ușile și spațiile fizice pentru creatorii de conținut digital, găzduindu-i la Creators Point — un spațiu conceput pentru filmarea și producția de podcast. Proiectul își propune să faciliteze dezvoltarea conținutului online, ajutând creatorii să formeze parteneriate și să lanseze inițiative comune.

Spațiile fizice dedicate sunt în prezent la mare căutare datorită numărului în creștere de producători de conținut audio-video. Rezidenți actuali ai Creators Point sunt podcasturile „Titania”, „All In”, „VB Talks”, „Mai departe”, cărora li se vor alătura noi rezidenți în viitorul apropiat.

„În timpul filmărilor, este esențial să știu că totul este pus la punct de specialiști, din punct de vedere tehnic. La fel de importantă este relaxarea — a mea și cea a invitatului. Într-un mediu creat de oameni calzi și prietenoși, devine mai ușor să fii sincer și să treci peste emoțiile cauzate de camera de filmat. La Creators Point, mă bucur de profesionalismul echipei, atât în muncă, cât și în etică.” — Tania Insurățelu, podcastul „Titania”.

„Am decis să conectez inițiativa noastră de podcast audio la Creators Point, deoarece văd un potențial uriaș de promovare a ideilor în domeniul educației, industriei creative și tehnologiei prin producția video. Cu celelalte proiecte ale mele, Conferința Rockit și KOMETA, am observat că promovarea și comunicarea prin video are o acoperire mai bună și un impact mai mare în zilele noastre.” — Artur Gurău, Fondator Rockit Academy, podcast „Mai Departe”.

Producerea podacast-urilor la Creator’s Point / Photo credits: BR Media Group, ”Mai Departe” podcast

Compania intenționează să joace în continuare un rol activ în viața culturală și creativă a Moldovei, extinzându-și activitățile și la organizarea de evenimente culturale, festivaluri și conferințe.

Optim — ”Oportunități prin Tehnologii și Inovație în Moldova” este un proiect de dezvoltare economică care vizează ocuparea forței de muncă și creșterea veniturilor pentru femeile și bărbații din Moldova, inclusiv pentru grupurile excluse.

Inițiativa a fost desfășurată cu susținerea Agenției Elvețiene pentru Dezvoltare și Cooperare (SDC) în cadrul Proiectului „Optim — Oportunități prin Tehnologii și Inovație în Moldova”, implementat de Helvetas Swiss Intercooperation.